هت فیلم

ساخت وبلاگ

تئوری موسیقی ✔️تئوری موسیقی چیست ؟

آموزش تئوری موسیقی 

صفر تا صد تئوری موسیقی 

تئوری موسیقی ایرانی 



 

تئوری موسیقی

 

 



موسیقی در جای‌جای زندگی ما وجود دارد و هر روز به یک شکلی با آن سروکار داریم. افراد امروزه به کمک پیشرفت فناوری، از طریق دستگاه‌های مختلف به موسیقی گوش می‌دهند و حتی شروع به نوازندگی و خوانندگی می‌کنند.

اما به راستی چه تعریفی برای موسیقی وجود دارد. می‌توان یک تعریف ساده را به اینصورت ارائه داد که موسیقی، روشی برای گردآوردی صداها و آواها بمنظور خلق یک صدای تنظیم شده است. مبحث تئوری موسیقی به ما در درک بهتر این تعریف کمک می‌کند و به عبارت ساده‌تر، تئوری موسیقی به توصیف موسیقی به هنگام گوش کردن آن می‌پردازد.

تئوری موسیقی از قرن‌های گذشته ابداع شده و به‌تدریج تکامل یافته‌است. تئوری موسیقی شاخه‌ای تخصصی از رشتهٔ موسیقی است که شامل شناخت کلیهٔ قواعد، علامت‌ها و آشنایی با انواع صدای نُت‌ها، فاصله، ترکیب میزان‌ها، ضرب‌آهنگ (ریتم)، گام، و پرده‌های موسیقی است. اهمیت «تئوری موسیقی» به قدری است که از نظریه‌دانان این رشته به‌عنوان «نظریه‌پرداز موسیقی»  نام می‌برند.

تئوری موسیقی درواقع همان الفبای زبان موسیقی است .همانطور که یک کودک در ابتدای ارتباطات خود با جهان واژه های ابتدائی را فرا میگیرد .یک موسیقی دان باید ابتدا الفبای موسیقی را خوب فرا بگیرد .

نت‌ها را می‌توان به عنوان سنگ بنای تئوری موسیقی و در حقیقت، الفبای موسیقی دانست.



 

تئوری موسیقی

 

 



 

  • زیر و بمی

به هنگام بررسی زیر و بمی در تئوری موسیقی باید با مفاهیمی همچون «خطوط حامل» ، «کلید» ، نت‌های دیز و بمل، سرکلید و … آشنا باشید که در ادمه به اختصار توضیح میدهیم .

خطوط حامل

نت‌های موسیقی به طور معمول بر روی پنج خط موسوم به خطوط حامل یا بین آن‌ها قرار می‌گیرند. البته، نت‌های پایین (بم) و نت‌های بالا (زیر) که در این پنج خط قرار نمی‌گیرند را از طریق «خطوط کمکی»

مشخص می‌کنند. همچنین، هر قطعه موسیقی نیز به بخش‌های مختلفی به نام «میزان»  تقسیم‌بندی می‌شود که این تقسیم‌بندی به کمک خطوط عمودی انجام می‌گیرد. خطوط میزان شامل «میزان ساده»

«دوبل» و «پایان»‌ است که مورد آخر ، در آغاز یا پایان تکرار یک قطعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین نمادها در یک قطعه موسیقی از جمله «کلید»  «سرکلید»  و «کسر میزان»  در ابتدای خطوط حامل قرار می‌گیرند. نمادهای متفاوتی در بالا و پایین خطوط حامل وجود دارند که از آن‌جمله می‌توان به نت‌ها و سکوت‌ها اشاره کرد. در تعریفی ساده، نت‌ها بیانگر صدا و سکوت‌ها بیانگر عدم نواختن نت در آن قطعه هستند.

علاوه بر این، نمادهایی در بالا و پایین خطوط حامل دیده می‌شوند که سرعت (تمپو) و میزان بلندی (دینامیک) قطعه را برای شما بیان می‌کنند.

نت‌های روی خطوط حامل را از چپ به راست و از بالا به پایین می‌خوانیم. اگر به یک دفتر نت یا به یک قطعه موسیقی نگاه کرده باشید، می‌بینید که هر قطعه شامل چندین دسته از خطوط حامل است که ترتیب آن‌ها همانطور که گفته شد از بالا به پایین است. اگر قرار باشد که یک شخص، به طور همزمان، چند دسته (خط) مختلف را بنوازد . این دسته‌ها به کمک آکولاد به یکدیگر متصل می‌شوند یا این‌که میزان‌های قطعه را به کمک یک خط عمودی به هم متصل می‌کنند.



 

تئوری موسیقی

 



برای اخذ مجوز فعالیت های هنری از جمله مجوز شعر و ملودی ، مجوز آلبوم و مجوز کنسرت به سایت مجوز موزیک مراجعه کنید .

هت فیلم...
ما را در سایت هت فیلم دنبال می کنید

برچسب : مجوز موزیک, نویسنده : هت فیلم hetfilmcom بازدید : 115 تاريخ : جمعه 14 بهمن 1401 ساعت: 3:38